منابع کنکور ارشد مدیریت 1402؛ بخش سوم؛ تئوری های مدیریت

منابع کنکور ارشد مدیریت 1402؛ بخش دوم؛ ریاضی و آمار و اقتصاد
جولای 7, 2022
مدیریت از دیدگاه اسلام؛ درس مشترک ارشد و دکتری مدیریت
جولای 22, 2022

تئوری مدیریت؛ 30 سؤال در کنکور ارشد مدیریت با ضریب 2 در گرایش‌های مالی و کارآفرینی و با ضریب 3 در سایر گرایش‌ها

اولین قدم این است که بدانید هیچ راه‌حل میانبُری نیست. تمام کسانی که به درصد خوبی در این درس رسیدند بسیار تلاش کرده ­اند. تئوری­های مدیریت درسی است با حجم زیاد که لازم است فهمیده شود. شما هم برای کنکور، هم در دوران تحصیل در مقطع ارشد و هم انشالله در دوران اشتغال به کار به این درس نیاز خواهید داشت. برای این درس وقت بگذارید و بدانید با تلاش به‌مراتب خوبی می­رسید. واقعیت این است که رسیدن به درصد بالا در این درس نیاز به تلاش وافر و هوشیاری بالا دارد. صبر پیشه سازید و دنبال جهش ­های یک‌شبه نباشید. اول برای 20% قدم بردارید و بعد 30% و بعد درصدهای بالاتر. بهترین روش برای مطالعه تئوری، عمق‌بخشی به مطالعه در دفعات متعدد مطالعه است.

در مورد مباحث هم به این نکته توجه کنید. بحث منابع انسانی دیگر مثل قبل یک بحث مستقل در درس تئوری مدیریت نیست. یعنی نیاز نیست کتاب مستقلی دراین‌ ارتباط مطالعه کنید. درعین‌حال بدانید که از این بحث یک تست مطرح می­شود زیرا بسیاری از کتاب­های مبانی سازمان نیز فصلی یا مبحثی مرتبط با منابع انسانی دارند و سؤالات طرح‌شده در حد همین فصول و مباحث خواهد بود.

سال نود و هشت بعد از چند سال تاکید کردم برای این درس از کتاب‌های مرجع دانشگاهی استفاده کنید. شاید اگر در کنکور ارشد مدیریت 1401 و یا 1400 شرکت کرده باشید دلیل این پیشنهاد را بهتر بدانید. سال قبل کتاب‌های جامع کنکوری را پیشنهاد میکردم ولی سه دلیل اصلی مرا بر آن داشت تا مجدداً کتاب‌های مرجع را معرفی کنم. دلیل اول اینکه داوطلبین زیادی را دیدم که با وجود مطالعه خوب کتب جامع، همچنان مسلط به مفاهیم نبودند و حتی در واپسین روزهای نزدیک به کنکور با پرسش سؤالاتی خام و ابتدایی در گروه­های کنکوری بر عدم درک درست خود از مفاهیم صحه می­گذاشتند، دوم اینکه مثال‌ها، داستان‌ها و توضیحات کتاب‌های مرجع را برای درک بهتر لازم میدانم، خصوصاً به اینکه قاطبه داوطلبان مدیریت از رشته­ های دیگری به این رشته متمایل شد­ه ­اند. دلیل سوم اینکه بسیاری از سوالات کنکور به طور خاص از کتاب دکتر مقیمی طرح شده و به حدی ریزبینانه هستند که امکان پاسخ به آنها بدون مطالعه این کتاب نیست

مدیریت عمومی دکتر الوانی، مبانی سازمان و مدیریت از دکتر علی رضاییان، تئوری سازمان (ساختار و طرح سازمانی) استیفن رابینز، مبانی سازمان و مدیریت سید محمد مقیمی، کامل ترین لیست مطالعه است. در کنار این کتاب­ها می­توانید از مجموعه تست جناب پِرِچ برای تمرین تست های کنکور و از کتاب بانک تست تئوری های مدیریت برای تمرین تست های تالیفی خصوصا از کتاب دکتر مقیمی بهره بگیرید. با اینحال قریب به ۸۰ درصد سوالات این درس از کتاب دکتر مقیمی هستند و این کتاب به تنهایی و به عنوان منبع اصلی قابل استفاده است.

سوالات این درس هر سال بیشتر از قبل، مفهومی می شوند. فهم درست جز با مطالعه دقیق منابع متعدد، وقت گذاشتن و تلاش حاصل نمی شود. سوالات امسال کنکور ارشد مدیریت نشان داد، بسیاری از سوالات را نمی­توان به منبع خاصی ارجاع داد و در حالی که مبحث مورد سوال در کتابهای متعددی ذکر شده ولی نیازمند فهم درست از مطلب است. دلیل اینکه در دوره آنلاین تئوری های مدیریت نیز مبنا بر کتاب خاصی قرار ندادیم، نیز به این دلیل باز می گردد که شما باید بدون توجه به ادبیات خاص یک کتاب، تئوری ها را بفهمید. البته این به معنی چارچوب نداشتن بحث های کلاس نیست. این دوره دارای طرح درس دقیق به همراه برنامه مرور و نیز آزمونهای منظم هفتگی است که در کنار تدریس استاد و تلاش شما می تواند بازدهی شما را در این درس نسبت به مطالعه خودخوان چند برابر کند و به طور کاملا ویژه ای به مباحث کتاب دکتر مقیمی خواهد پرداخت.

 در حال حاضر کتاب­های جامع زیر به ترتیب ازنظر ما اولویت‌دارند؛ تئوری مدیریت سید جوادین و جلیلیان، تئوری مدیریت مدرسان شریف، تئوری مدیریت ماهان، تئوری مدیریت پارسه و تئوری‌های مدیریت انتشارات جهش و نهایتاً کتاب جامع آقای پرچ در بازار وجود دارند. پیشنهاد می­شود اگر از کتاب کنکوری استفاده می کنید در کنار کتاب جامع، کتاب مبانی سازمان و مدیریت دکتر مقیمی را مطالعه کنید زیرا مباحث و حجم آن به‌گونه‌ای ایست که پوشش کامل آن در کتب جامع سخت است (اولویت تان تسلط به مباحث کتاب جامع باشد و از هول این کتاب از خواندن کتاب جامع نگذرید). این به‌شرط تسلط کافی بر کتاب جامع و نیز توجه به استراتژی کنکوری شما است. مطالعه کتاب‌هایی مانند تئوری مدیریت ماری جو هچ و یا پنداره‌های (استعاره) مدیریت گرت مورگان را به داوطلبان کنکور ارشد مدیریت پیشنهاد نمی­کنم.

1 دیدگاه

  1. اکبر گفت:

    ممنون از توضیحاتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *