منابع کنکور دکتری مدیریت 1399؛ بخش اول؛ زبان و استعداد تحصیلی

استراتژی کنکور ارشد مدیریت
می 28, 2019
کنکور دکتری مدیریت – معرفی منابع؛ بخش دوم – آمار
جولای 20, 2019

منابع دروس عمومی کنکور دکتری مدیریت

در کنکور دکتری، نباید ضریب یک دروس عمومی در مقایسه با ضریب 4 دروس تخصصی موجب اشتباه شما بشود. دروس تخصصی غالباً دروسی حجیم و با منابع گسترده هستند که رسیدن به درصد بالا در آنها بسیار سنگین و زمانبر (خصوصا دروس در سطح کارشناسی ارشد) است و درصد داوطلبان در این دروس بسیار به هم نزدیک است. لذا دروس عمومی با وجود ضریب پایین در کنکور دکتری مدیریت، تأثیر شایانی دارند به طوری که رقم زننده نهایی رتبه داوطلب خواهند بود.

یک داوطلب جدی آزمون دکتری لازم است برای حداقل 30 درصد و به‌طور منطقی به 50 درصد در مجموع درس عمومی برنامه‌ریزی کند. رسیدن به درصدهای بالاتر نیز به شرط داشتن زبان خوب، آشنایی قبلی با استعداد تحصیلی و یا استفاده از کلاس ممکن خواهد بود. دقت کنید که دروس عمومی بدون درصد بالای تخصصی کاری از پیش نمی‌برند و باید زمان مشخص و محدودی را به این دروس اختصاص دهید. ضمناً بهتر است درصد مدنظرتان را با تمرکز بیشتر روی یکی از این دروس به دست بیاورید.

استعداد تحصیلی؛ 40 سؤال با ضریب یک در کلیه گرایش های دکتری مدیریت

در کنکور دکتری مدیریت، درس استعداد تحصيلى در قالب چهار بخش مجزا درک مطلب، منطقى، تحليلى و كميتى مورد سوال خواهد بود و هر يك از بخش هاى مذكور در كنكور سهمى برابر داشته و 25 ٪ سوالات را به خود اختصاص مى دهد. به طور کلی این درس بیشتر نیازمند تست و تمرین است.

بخش درک مطلب، شامل متونی تخصصی است که با توجه به گروه‌های آزمایشی متفاوت به صورت تخصصی طرح می‌شود و نیازمند دانستن برخی اصول کلی و تمرین بر اساس آن‌هاست. بخش استدلال منطقی شامل دانستن چند نکته کلیدی و اصلی و تمرین تست‌زنی است. بخش‌های تحلیلی و کمیتی نیازمند دانستن برخی اصول اولیه ریاضی و انواع سؤالات قابل طرح و تمرین بر اساس نوع سؤالات است. شاید بد نباشد با تمرین تعدادی تست از این درس، بخش یا بخش‌هایی را بیابید که برای شما ساده‌ترند و بر همان بخش تمرکز کنید.

کتاب های استعداد تحصیلی مدرسان شریف، کتاب استاد مروج در موسسه ماهان و کتاب آقای طورانی (نگاه دانش) و کتاب آقای مسیح خواه  برای این درس مناسبند. برخی از این کتابها توضیحات زیاد دارند و برخی خلاصه ترند و با توجه به هدف شما از این درس باید انتخاب بشوند.

زبان عمومی؛ 30 سوال با ضریب یک در کلیه گرایشهای دکتری مدیریت

اهمیت این درس فرای آزمون دکتری مدیریت است. کلیه دانشجویان دکتری لازم است مدرکی دال بر سطح مشخصی از زبان انگلیسی را بسته به نوع دانشگاه قبولی، به دانشگاه ارائه کنند. از طرفی شما برای پژوهش و تحقیق و نیز در مصاحبه آزمون دکتری به این درس نیاز دارید. لذا لازم است علاوه بر آزمون در بهترین حالت به نحوی برنامه ریزی کنید تا در فاصله اسفند تا خرداد (بعد از دکتری) در یک آزمون زبان مورد قبول وزارت علوم شرکت و مدرک آن را در مصاحبه دکتری نیز برای کسب امتیاز استفاده کنید. نوع سوالات کنکور دکتری مدیریت با آزمونهای زبان گاهی متفاوت است ولی یک داوطلب آماده می توانید در زمان کوتاهی به صورت تخصصی و تکنیکی برای آزمون زبان آماده شود.

در آزمون دکتری از مجموع 30 سوال طرح شده، 8 تست از مبحث گرامر، 12 تست از واژگان و 10 تست از بخش درک مطلب خواهد بود. دقت کنید که آزمون دکتری فقط شامل سوالات زبان عمومی است و زبان تخصصی ندارد.

برای بخش لغات، می توانید از ترکیب کتاب هایی چون زبان عمومی زیر ذره بین (جلد اول ویژه کنکور ارشد) و 1100 واژه ضروری بهره بگیرید. به طور کلی منابع افزایش سطح واژگان متعددند و کتاب های خوب زیادی در این زمینه وجود دارد. کتاب زیرذره بین دکتری را پیشنهاد نکردم زیرا اصرار به ارائه همه مطالب مورد نیاز آزمون در یک جلد کتاب دارد و گاهی برخی مطالب را بخوبی مطرح نکرده است. هر چند به عنوان کتابی که پاسخ تشریحی آزمونها و خلاصه لغات و گرامر را دارد شاید مورد نیازتان باشد. ضمنا شما حتماً نیاز دارید کتابی حاوی پاسخ تست‌های چند سال اخیر را داشته باشید و یا از اینترنت دانلود کنید.

برای بخش گرامر کنکور دکتری مدیریت نیز ترکیب کتابی داخلی و بین‌المللی را توصیه می‌کنم. شما برای شرکت در آزمون‌های زبان، ناگزیر به تهیه کتاب تافل لانگمن (نسخه PBT) هستید. به نظرم ابتدا مروری بر بخش گرامر این کتاب داشته باشید تا با ساختار جملات در زبان انگلیسی آشنا شوید. این کتاب ترجمه هم شده ولی ترجیحاً با کتاب اصلی کار کنید (اگر سطح زبان بسیار پایینی دارید، شاید باید در ابتدا گرامر سطح دبیرستان را کامل مرور کنید). سپس می توانید به گرامر به شیوه ایرانی برگردید!! برای این منظور به جای مطالعه توضیحات تفصیلی و ریزبینانه کتاب های گرامر، مستقیما به تست های کنکور نگاه کنید. تست بزنید و اگر در تستی دچار مشکل شدید به پاسخ تشریحی آن تست مراجعه کنید و به بخش درسی منابع کاری نداشته باشید. بنابراین برای این بخش نیز می توانید از کتابی حاوی پاسخ تشریحی کنکورهای اخیر استفاده کنید. ضمناً کتاب تافل پیشنهادی شامل نکات پاسخگویی به تست های درک مطلب نیز هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *